2012. szeptember 15., szombat

A pszichodrámáról saját élménnyel;párkapcsolat és "pszichodráma"

'Először egy kis "szakmaiság" persze beidézett formában aztán jön személyes tapasztalás.

'A pszichodráma eredetileg Jacob Levi Moreno által a század első felében kidolgozott akcióelvű, cselekvésközpontú csoportpszichoterápiás módszer, melyet Mérei Ferenc honosított meg Magyarországon.  Moreno a pszichodrámát a pszichoanalízis antitézisének tekintette: a szavak jelentőségével szemben az aktív, cselekvő, spontán önkifejezés felszabadítására törekedett, miközben elsősorban nem az egyént, hanem az egyénekből összetevődött csoportot helyezte a figyelem és a pszichoterápia középpontjába (Bagdy, 1981). Moreno elméleti rendszere három nagy ismeretanyagból áll; a szociometria, a csoportpszichoterápia és a szociodráma ill. pszichodráma területeiből, mely utóbbi alapgondolata, hogy az emberi spontaneitás és kreativitás a cselekvésbe ágyazódva érvényesül, s a cselekvésbe ágyazott helyzetet képes az egyén tudatosítani (Mérei, 1989c).'

Nos,volt nekem egy kedves egyetemi oktatóm...tőle tanultam az Adleri Pszichológiáról mélységeiben,amiből aztán szakdoli is született .Sokat mesélt mindig a gyerek-pszichodráma csoportjairól.Minden Adleri előadásba beleszőtt egy gyerek-sztorit,egy pszichodrámás sztorit.Elkezdett érdekelni.
Rákerestem a youtube-on.A következőt találtam.
KIKI TÖRTÉNETE,pszichodráma csoportban


 És,hogy én,mikor,hogy éltem meg ilyesmit,legalábbis ehhez hasonlót...mesélem.Hasonló módszerrel dolgoztunk anno Pesten a Női Élmény Csoport végén.Ott az alaptémáink a következők voltak: nőiesség,önelfogadás,párkapcsolatok,szexualitás,férfi-nő,férfiakhoz-önmagunkhoz-a szexualitáshoz való hozzáállás.Nos,nem hiába választottam be Pesten ezt a csoportot hiszen akkor lett vége életem első hosszabb,de igazán még egy évig se tartó kapcsolatának.(s azóta se volt új)
Sok mindent csináltunk...gombokkal mutattuk be a saját világunkat,kapcsolati rendszereinket.Sok gomb,szimbólumok,egy üres fehér papír,vagyok én s vannak mások,a papíron térben..majd elmeséltük egymásnak a történetünket.Csak nők voltunk,úgy 8an kb...mindenki ismeretlen volt...így nekem mivel zártabb vagyok,nagy bátorság kellett.Kis 25 évesként odaestem,én voltam a legfiatalabb,sok-sok zűrrel,én voltam az,aki a szexualitásban még nem volt...sehol,a többiekhez képest legalábbis,és....mese nem volt,meg kellett nyílni.Egy pszichológus csaj és egy mentálhigiénés csaj vezette.Volt még versírás,festés...közös festés a nőiességről...egy jó nagy képet összedobtunk.Mindenki beletette a maga érzéseit,színeit,formáit,ki-mit gondol a női létről,a szexualitásról,a szerelemről,a férfi-női viszonyulásokról,a lélekről...no,szóval..1 napos program volt..jó kis adag művészetterápiával is meg minden hasonlóval.
A végére érve jött a java,a csúcsa.Ahogy az agykontrollon ez az esettanulmány...és aki nem menekül el,az fantasztikus dolgokat él meg...ugyanez itt.
Itt,a csúcs egyfajta...a pszichodrámához hasonló dolog volt.(anya mondta,hogy ez nagyon hasonló a pszichodrámás módszerekhez,végül is itt is "szerepek" voltak) Egy amolyan szoborállítós gyakorlatról lenne szó.
Rettegtem basszus,mi vár rám.Voltak ott eszközök: lánc (összeköt,elválaszt),könyv a szexről,stb...voltak eszközeink..és ki kellett választanunk a csoportból két szereplőt.Egyik a "férfi",másik a "nő"...és be kellett állítanunk őket....demonstrálni kellett a pasikkal való kapcsolatunkat.
No,én itt éreztem meg....sok mindent tanultam magamról.Egy ilyen "szerepjátékos" szitu annyi mindenre rávilágít....az egyik csaj beválasztott "szereplőnek"....és beállított...ott álltam,háttal egy másiknak,óriási távokkal a csaj szobrában.(férfi-nő nagy távval,messze,háttal egymásnak) Ott én,magam "szerepben" éreztem azt....hogy fú basszus,ez az érzés "üt",szó szerint pofán üt..ahogy ott állok "nő" szerepben,vagy "férfi" szerepben,háttal a másik félnek,óriási távval..

Ennél nagyobb pofán vágást csak a magam menete okozott....ott álltam,gondolkoztam,hogy állítsam be a szereplőim.Hogy is állok én a pasikhoz???
Beállítottam őket,a következő formában.Szemben,nem háttal egymásnak..szemben,de távval,aztán egy eszköz: közéjük a lánc (határ!)...
No,a játék itt kezdődött.A mentálhigiénés vezető csaj elkezdett velem...hmmm..játszunk!
Mi lesz?Át tudnád lépni a határt?NEM! MEGMEREVEDTEM,szinte KŐVÉ VÁLTAM!
Akkor...no,ugrok egyet vissza...szóval..ki kellett próbálni élesben,hogy én beállok,a "női" szereplőm helyébe...mégis élesebb a szitu.Eljátszottam..KŐVÉ VÁLTAM,Nem mertem közelebb lépni.

Akkor jött az: Nézzük,ha a pasi ő még a "szereplőm" lép feléd...mi történik.A lépés megtörtént.
A kívülálló,aki vezetett,a mentálhigiénés csaj úgy látta: no,nem mozdultál hahó!!!:-))
Aki viszont velem szembe lépett,szemből máshonnan látott: látta,hogy egy apró lépést hátraléptem.

Ezek után pedig megkaptam a nap legkínosabb kérdését.Mégis...jó,nap végére az a 8 nő,a kis csapat összerázódott,együtt festettünk,megismertük egymást...de mégis...no...egy ilyen kérdés.
Őszintén! A most végződött kapcsolatodban meddig jutottál el a szexben a pasival?KhömKhöm..most erre őszintén kéne?!,gondolom-mondom...hát,ami nyitottságot követel....helyzet hozta,a szobros meg az egész...el kellett mondanom a tutit.Itt nem írom le,de gondolhatjátok,ezer a bajom ilyen téren,magammal,a pasikkal,félek...már a közelségtől is.Fura hogy szemből nem tudom a pasikat közel engedni...csak hátulról..a csók és egyéb dolgok,konkrétan normál esetben a szex is...szemből megy..és ha egy csókra nem tudok senkit,annyira intim közelségbe engedni,akkor mit akarok....

Mire ennek az egész szobros,hóbelebancnak a végére értünk,fojtogatott a sírás..A végén volt egy....sötétben,jógapolifómokon...ha jól emlékszek valamiféle meditáció..közben egy kis játék..
erdő,egy tündér,vagy valamiféle Istennő..vagy...már meg nem mondom,mi volt ez...de emlékszem,sírás környékezett...sötét,mindenféle fények voltak,mi a földön feküdtünk a polifómokon,csukott szem,halk relax zene,s ment egy történet...a pszichológus irányító csaj volt a "mesélő",a mese fő alakja pedig egy amolyan segítő lény..hmmm..neve is volt...valamiféle "tündérszerűség",akinél lerakhatott az ember bizonyos terheket,érzelmi súlyokat,ez a lény volt a mentálhigiénés csaj..odaadhattuk neki a követ...és egyenként mentünk..odaadtuk és megöleltük..mindez sötétben,félhomályban,érdekes fényekkel....fantasztikus volt!

Ez az egész nap Pesten igaz,10.ezer forint volt,de megérte nagyon..nagyon nagyon jó élmény volt nekem..és igen,utána otthon jól kibőgtem magam...és elengedtem amit el kellett,elfogadtam,hogy a Balázzal a kapcsolatom nem működött..s azt is,hogy igen,az én magán-gondjaim miatt....
Elkezdtem azt érezni...s ma is így gondolom,hogy annyi minden gond van...ami akkor ott,Pesten is megmutatkozott ebben a Női Élmény Csoportban,hogy addig....amíg nem rendeződök,ha lenne az életemben pasi,akkor se garantált,hogy működne...
Persze az ember minden kapcsolatban tanul és fejlődik...

A Balázzsal ez a 11 hónapom is adott egy képet önmagamról...utána a Női Élmény Csoport,főleg a szoborállítós,"pszichodráma-szerű" "játék" akkorát ütött...de úgy komolyan,gyomorba..hogy megéreztem,puff neki,sok nekem a dolgom még magammal.
És szeretnék majd egy nap babát..épp kérdeztem a napokban anyát: szerinted nekem lesz???
Erre tud valami jós vagy asztrológus vagy valaki válaszolni???
Régen érzem,hogy szeretnék..most vagyok 26.Van még 4 évem 30éves koromig...aztán utána már...hmm...hát,lesz ennek egy szép hosszú útja,ha egy nap összejön...a szeretet,a szerelem,a biztonság,a párkapcsolat....hozzáteszem,a stabil párkapcsolat,az olyan amiben mindketten gyereket szeretnénk...így lenne ideális..csak hát,ha megnézem a jelen szitut,önmagam,az érzéseim,az ingásaim,a szorongásaim..a pasik,a párkapcsolattal,ja és a szexszel való "hol tartásaimat",hát....hosszú ez az út...és a végtelenbe vezet,s talán egy szép nap,a messzi jövőben a végére ér.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése